پژوهشکده تاریخ علم برنده جایزه ترویج علم شد - پژوهشکده تاریخ علم utihs
دسترسی به کلاس های رایگان
جزئیات خبر
کلاس «تاریخ انقلاب علمی» (۱۳ جلسه)
29 08 2022 19:32
کد خبر : 9868132
تعداد بازدید : 9
اشتراک گذاری
https://utihs.ut.ac.ir/article/9868132
پژوهشکده در شبکههای اجتماعی
مطالبی در تاریخ علم
- ماجرای یک صفحه از کتاب تاریخ دوره راهنمایی در آمریکا
- بازار پر رونق شایعات دروغ و نادقیق تاریخ علمی در فضای مجازی
- جمیل رجب: چه زمانی علوم دوره اسلامی از بین رفت؟
- آیا علوم طبیعی در تمدن اسلامی برگرفته از اسلام بود؟
- نقد آرای منوچهر آرین دربارۀ کاربرد نجومی برج رادکان
- علم، دین و خرافه در تمدن اسلامی: نقدی بر کتاب مقالاتی درباره مفهوم علم در تمدن اسلامی
- نقد کتاب «علم در اسلام» سیدحسین نصر
- دکتر معصومی: علوم تمدن اسلامی چه چیزهایی نیست؟
- پروفسور لنارت برگرن: آیا در ریاضیات انقلابی روی داده است؟
- گمینی: نقش تاریخ فیزیک در آموزش فیزیک
- محمدرضا صیاد: تحول تقویم هجری شمسی در ایران
- عبدالحمید صبره، مورخ بزرگ علم اسلامی و شاگرد پوپر
- معرفی کتاب دستور الأطبّاء فی دفع طاعون والوباء
اخبار و رویدادها
امسال مراسم بیست و سومین دوره جایزۀ ترویج علم ایران در شرایطی برگزار شد که جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند عقلانیت، تفکر منطقی و انعطاف پذیری شناختی ست. ساز و کار رسیدن به چنین جامعه ای درک اهمیت ترویج علم و تاکید بر آن است. علم با ویژگی اثبات پذیری، ابطال پذیری و تغییر پذیری جامعه را به سوی تفکر انتقادی، عدم پذیرش قالب های فرهنگی- اجتماعی و کنترل انسان ها بر زندگی و محیط خود هدایت می کند.
همگانی کردن آموزش فارغ از جنسیت و قوم و نژاد، بکارگیری شیوه های آموزش تحول آفرین، آگاهی بخشی از طریق رسانه های مربوطه و ایجاد بستر گفتگو درباره موضوع های اساسی علمی می تواند از جمله راهکارهای توانمند سازی شناختی جامعه باشد.
یونسکو امسال را سال جهانی علوم پایه اعلام کرده است. در کنار تاکید بر پیشرفت های قابل اهمیت در ریاضیات، فیزیک و شیمی، آن چه در حوزه علوم زیست شناسی رخ داده است قابل تامل است. تلاش های متخصصان و دانشمندان این حوزه بیانگر توانایی انسان در تغییر پذیری در گستره حیات است.
یافته های فوق نشان داده است که انسان در تعامل با بافت مناسب و با یادگیری قدرت تغییر حتی در ساختار نورولوژیکی خود را دارد و می تواند ناتوانی خود را در یک زمینه با تواناییِ بخش دیگر جبران کند. این بدین معناست که سالمندی را نباید پایان یادگیری دانست و کودکی که در یک بافت فقیر زندگی میکند فاقد توانایی رشد شناختی نیست.
از سوی دیگر یونسکو، جامعه جهانی را دعوت کرده است تا دختران و زنان را به ادامه تحصیل در رشته های علوم، مهندسی، فناوری و ریاضیات ترغیب کنند. در واقع هدف ورود زنان به حوزه هایی است که قبلا مردانه شناخته شده بود و تلاش بر کاهش جنسیتی است که بر عدم توانایی دختران برای تحصیل در این رشته ها تاکید می کرد.
باید به این نکته نیز توجه داشت که توسعه علمی برای هدایت جامعه به سوی صلح، آزادی و همدلی کافی نیست و حلقه مفقوده را باید در خرد و اخلاق جستجو کرد.
جامعه خردمند با تاکید بر تامل، مدارا و در نظر گرفتن مصالح همگانی همان جامعه ای ست که در آن اخلاق مداری، نقد پذیری و ابرازگری حاکمیت خواهد داشت.
دنیای امروز، دنیای تغییر در سایه پیشرفت علم و فناوری است و انجمن ترویج علم ایران نیز با اعتقاد نیز با اعتقاد به این امر و با تاکید بر اخلاق و خردورزی تلاش کرده است تا با برگزاری رویدادها، نشست ها و کارگاه های علمی سهم خود را در این تغییر ایفا کند و بدیهی است که همراهی و مشارکت سایر انجمن ها و نهادهای علمی رسیدن به این هدف را تسهیل خواهد کرد.