۲۰ شهریور ۱۳۹۹

 

 

برای مشاهده این سخرانی به این لینک مراجعه کنید.

 

آموزش و یادگیری علوم در جوامع اسلامی

سونیا برنتیس

انتشارات: ریپولز

سال چاپ: 2018

 

خانم سونیا برنتیس محقق موسسه ماکس پلانک برای تاریخ علوم در برلین می باشد. وی آثار متنوعی درباره تاریخ ریاضیات، نهادها، نقشه نگاری، برخوردهای بین فرهنگی خصوصا با تکیه بر جوامع اسلامی و البته بخش هایی از اروپای مسیحی و آسیای جنوبی از خود به جای گذاشته است. 

او در کتاب «آموزش و یادگیری علوم در جوامع اسلامی» برای نخستین بار به مطالعه پیرامون مهمترین ویژگی های فعالیت ها و ساختارهای علمی در جوامع مختلف اسلامی بین سال های 800-1700م. (قرن دوم تا دوازدهم قمری) می پردازد. علوم مورد بحث در این کتاب شامل ریاضیات، دانش های غیبی، طب، فلسفه طبیعی می باشد. تمرکز اصلی نگارنده علاوه بر گسترش علوم در ایران، هند، آناتولی (ترکیه آسیایی) و عراق بر سرزمین مصر و سوریه بین سال های 1200 تا 1600 میلادی (قرن ششم تا دهم هجری) می باشد. نهادهای آموزش و یادگیری همچون آموزگاران درون خانه یا دربار، مدارس، بیمارستان ها، مکتب ها و سفرهایی که به منظور کسب دانش انجام می شود و همچنین محتوای دانش های مورد تعلیم و تعلم از بحث هایی است که در این کتاب بدان پرداخته شده است. در بخش های بعدی کتاب نیز مسائلی همچون روش های آموزش و یادگیری، تعلیم کتب معروفه به همراه کیفیت گسترش زمانی و مکانی آن، دائره المعارف ها و مسائل مربوط به طبقه بندی علوم ذکر شده است.

 

برای دریافت کتاب به این لینک مراجعه کنید.

 

برای مشاهده مقاله خالد الرویهب، استاد دانشگاه هاروارد درباره این کتاب اینجا کلیک کنید.